23948sdkhjf

Salget af oksekød i grænsesupermarkeder er fordoblet

De høje priser på fødevarer i Danmark har fordoblet omsætningen på salget af oksekød fra april til august i år

Salget af dagligvarer er steget markant i Fleggaards supermarkeder syd for den dansk-tyske grænse i de seneste måneder. 

I takt med, at de danske priser på fødevarer som kaffe, oksekød og chokolade stiger, vokser omsætningen i grænsesupermarkederne, skriver Flensborg Avis.

- Fra april til august har vi fordoblet vores salg af oksekød generelt. Det gælder både hakkekød og de forskellige udskæringer, siger Lars Mose Iversen, administrerende direktør for Fleggaard. 

Også hvad angår kaffe og chokolade, oplever Fleggaard vækst i salget på de produktgrupper. 

Ifølge tal fra Sydbank er fødevarepriserne i danske supermarkeder i gennemsnit steget med 6,5 procent. Men ser man på, hvad det koster at lægge en pose kaffe, en bakke oksekød eller en plade chokolade i indkøbsvognen, er det en helt anden historie. Her er priserne steget med henholdsvis 32, 21 og 20 procent i løbet af det seneste år, oplyser Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Sydbank.

Direktøren for Fleggaard understreger, at salget af fødevarer i grænsebutikkerne er steget hen over årene. Og selv om priserne på oksekød også er steget i Tyskland, er prisforskellen blevet større.

- Og det finder kunderne ud af. De er jo kvikke. Generelt har vi haft en fin sommer, men den største vækst i salget ser vi på dagligvarer og kølevarer, siger Lars Mose Iversen til Flensborg Avis.

Ifølge Claus Bøgelund Nielsen, der er vicedirektør i den danske brancheforening De Samvirkende Købmænd, er det først og fremmest forskellen på momsen på fødevarer, som er årsagen.

- Jo tættere på grænsen forretningerne ligger, jo hårdere bliver de ramt af momsforskellen, siger Claus Bøgelund Nielsen. 

Han peger på en undersøgelse fra de danske konkurrencemyndigheder i efteråret sidste år. Hvis man rensede priserne for blandt andet moms og afgifter, ville fødevarepriserne være steget mindre i Danmark end i andre EU-lande.

- Men syv procent fødevaremoms i Tyskland og 25 procent i Danmark gør altså en stor forskel. Hvis en vare koster 100 kroner, vil den med tysk moms stå til 107 kroner og med dansk moms 125 kroner, siger Claus Bøgelund Nielsen til mediet.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078